's Nachts wakker worden: 10 redenen waarom

17/05/2023
|
doorslaapproblemen

’s Nachts wakker worden, we hebben er allemaal wel eens last van. Meestal weten we niet waarom we midden in de nacht wakker worden en vallen we snel weer in slaap. Maar als het vaker gebeurt en je daarna niet meer in slaap komt, wordt het vervelend. Je kunt je dan afvragen waardoor het komt. In deze blog lees je 10 redenen waarom mensen ’s nachts vaak wakker worden én een handige tip hoe je dit kunt voorkomen.

Doorslaapproblemen of gewoon ’s nachts even wakker worden?

Mensen slapen meestal in 4 à 5 slaapcycli. Elke cyclus bestaat uit een aantal slaapfases. Na elke fase is het mogelijk dat je even wakker wordt. Bij een normaal slaapritme zul je hier niets van merken en slaap je daarna vanzelf weer door. Je bent dan ook maar heel even wakker. Word je echter wakker wanneer je nog midden in een slaapcyclus zit, dan kan het lastiger zijn om weer in slaap te vallen. Je slaap wordt dan echt onderbroken en je bent dan na 2 uur slapen soms weer wakker. Dat blijft dan zo doorgaan en de volgende dag ben je erg moe. In dit geval heb je doorslaapproblemen die niet normaal zijn.

De 10 redenen waarom we vaak wakker worden ’s nachts

Wanneer je doorslaapproblemen hebt, kan dit komen door verschillende redenen. Het is zoals gezegd normaal om af en toe even wakker te worden. Echter, meermaals wakker worden en niet meer in slaap kunnen komen heeft vaak een onderliggende reden. Wij hebben de 10 meest voorkomende redenen voor je verzameld.

1. Stress

Als je overdag veel stress ervaart, kun je de prikkels vaak niet goed verwerken en kan dit het meermaals wakker worden in de hand werken. Stress kan komen door bijvoorbeeld werk of familieproblemen. Het gevolg: je ligt te piekeren of malen, soms zelfs tijdens je slaap, en slaapt dus niet goed in of door. Dit kun je voorkomen door de overprikkeling door de dag heen zo veel mogelijk te beperken.

2. Beeldschermen

Je lichaam is een dag-nachtritme gewend. In de avond maakt je lichaam daarom melatonine, het slaaphormoon, aan. Dit zorgt ervoor dat je makkelijker in slaap valt en beter slaapt. Door je ogen bloot te stellen aan beeldschermen in de avond, voorkom je de aanmaak van melatonine. Te veel licht is namelijk niet goed. Je lichaam denkt dan namelijk dat het nog dag is. Het is dus beter om in de avond de schermtijd zo kort mogelijk te houden.

3. Warmte

Heb je het te warm als je in bed ligt, dan is er ook een kans dat je niet doorslaapt. Midden in de nacht wakker worden doordat je het te warm hebt, is dan ook niet gek. Je kunt de ideale slaaptemperatuur niet altijd zelf in de hand houden, maar wel op de warmte anticiperen. Kies daarom voor een ademend matras en dekbed en draag niet te strakke, warme kleding.

4. Alcohol

Hoewel alcohol ervoor zorgt dat je makkelijker in slaap komt, zorgt het ervoor dat je minder diep slaapt. Je gaat dus de tweede helft van de nacht onrustiger slapen, terwijl dit de belangrijkste en langste periode van je slaapcyclus is. Daardoor zul je ’s nachts wakker worden. 

5. Voeding

Behalve alcohol zijn ook koffie en andere soorten voeding soms funest voor je slaapritme. Cafeïne, vette voeding en rood vlees zijn geen goed idee vlak voor je gaat slapen. Daarnaast is een volle maag sowieso geen goed idee als je meermaals wakker worden wil voorkomen. Je lichaam is dan meer bezig met het verteren van voedsel in plaats van slapen. 

6. Toilet

Het kan zijn dat je de avond voor dat je ging slapen veel gedronken hebt. Het resultaat: je moet er in de nacht een of twee keer uit om te plassen. Meestal kom je daarna wel weer in slaap, maar toch verstoort het je nachtrust onnodig. Je moet immers toch even je lekkere warme bed verlaten. Een oplossing is om een paar uur voor het slapengaan zo min mogelijk te drinken. Zo voorkom je dat je een volle blaas hebt en wakker wordt door de drang om te plassen. 

7. Kwaliteit slaapcomfort

Dit is misschien een logische reden, maar toch wordt deze vaak pas heel laat ontdekt. Is je bed namelijk nog wel goed genoeg? Midden in de nacht wakker worden kan goed komen door een doorgelegen matras of een kapotte lattenbodem. Of wellicht biedt je kussen niet meer genoeg steun. Zorg daarom voor een goede kwaliteit van je slaapcomfort zodat je fijn door kunt slapen.

8. Angst

De emoties en angsten die je overdag voelt werken in de nacht door. Als je slaapt verwerk je namelijk de prikkels van de dag. Deze kunnen zich vervolgens gaan uiten in nachtmerries of hartkloppingen, waardoor je ‘s nachts vaak wakker kan worden. Dit kun je proberen te voorkomen door voor het slapengaan te mediteren of mindfullness oefeningen te doen. Zo verwerk je eventuele angstige gedachten voordat je in slaap valt.

9. Geluid

Externe geluiden kunnen ervoor zorgen dat je onnodig vaak uit je slaap wordt gehaald. Als er buiten een feestje wordt gehouden of een hond continu blaft, kun je meermaals wakker worden. Je slaapritme is dan verstoord en je bent de volgende ochtend hartstikke uitgeput. Kun je niets aan de geluiden doen? Dan zijn oordopjes een goede oplossing.

10. Slaapapneu

Soms kun je er zelf niets aan doen dat je niet kunt slapen. Zo is de aandoening slaapapneu een vervelende reden waardoor je niet goed slaapt. Slaapapneu houdt in dat je ademhaling een paar keer per uur gedurende een aantal seconden stopt. Hier word je niet altijd wakker van, maar het zorgt er wel voor dat je de volgende ochtend erg moe bent. Er bestaan gelukkig apparaten voor, dus als je vermoedt dat je slaapapneu hebt, neem dan contact op met je huisarts.

Dé oplossing bij ’s nachts wakker worden: een verzwaringsdeken

Als oplossing kunnen we je aanraden om een van de bestaande soorten verzwaringsdekens te proberen. Een verzwaringsdeken, oftewel anti-stress deken, zorgt ervoor dat je tot rust komt, omdat het voelt alsof je geknuffeld wordt. Dit deken is een stuk zwaarder dan een normale deken en helpt bij veel van de bovengenoemde redenen. Let op: slaapapneu is een contra-indicatie voor het gebruik van verzwaarde dekens. Maar voor de andere redenen om te kiezen voor een anti-stress deken zouden we zeggen: probeer het uit! Je zult versteld staan van wat het voor je nachtrust doet. En je zult ’s nachts niet vaak wakker worden, dat weten we zeker!

Recent

Hoe kies ik het gewicht van de verzwaringsdeken?

JollyHeap® Magnetische blokken - in de fysiotherapie!

Bobby Steijns

Ergotherapie ’t Batteraofke

Hoeveel slaap heeft een kind nodig?

Op zoek naar een product?

Bekijk ons assortiment verzwaringsdekens,
verzwaarde hulpmiddelen & meer!

Naar winkeloverzicht

Veilig & gemakkelijk betalen

Made with