Hoe slapen met ischias? 5 tips

15/06/2023
|
Ischias

Het is een feit dat wanneer je pijn hebt er van slapen vaak weinig terechtkomt. Dat geldt ook voor zenuwpijn zoals ischias. Behalve dat de pijn erg vervelend is, maakt het slaaptekort het nog vele malen erger. Je lichaam herstelt immers beter als je goed slaapt. In deze blog lees je hoe slapen met ischias beter zal gaan dankzij 5 tips.

Wat is ischias?

Ischias is een zenuwpijn die wordt veroorzaakt door een beknelling van de grote beenzenuw, de nervus ischiadicus. Dit is de langste zenuw van het lichaam. Deze pijn trekt vanuit de onderrug via de bil door naar het been. Hierbij kan sprake zijn van spieruitval of krachtverlies en de pijn is vaak branderig en scherp, maar het kan ook voelen als tintelingen of kramp. Afhankelijk van hoe erg de beknelling is kan de uitstraling verschillen van enkel de onderrug tot aan de voet. Als dit laatste het geval is, kan er zelfs een klapvoet ontstaan. Dit betekent dat de voet niet meer opgetild kan worden. De grootste oorzaken van ischias zijn een vernauwing van de wervels, een hernia, artrose, zwangerschap of overbelasting van de rug. Meestal krijgen mensen last van ischias als ze tussen de 30 en de 50 jaar oud zijn. Ischias duurt meestal tussen de 6 en 12 weken.

Hoe verminder je bij ischias pijn bij het liggen en slapen?

Slapen bevordert het herstel, maar hoe werkt slapen met ischias als je door de ischias pijn hebt bij het liggen? Met deze 5 tips kun je ervoor zorgen dat de pijn zo min mogelijk voelbaar is. Zo kun je hopelijk toch een goede nachtrust hebben.

Tip 1: Slaap met een rechte rug

Bij ischias heb je pijn bij het liggen, omdat de houding vaak niet goed is. Zorg er daarom voor dat je rug niet gedraaid is. De beste houdingen zijn op je rug of op je zij te slapen. Leg hierbij eventueel een kussentje of handdoek onder je rug of tussen je benen ter ondersteuning. Het belangrijkste is dat je rug zo recht mogelijk blijft.

Tip 2: Blijf bewegen

Het is bij ischias belangrijk dat je genoeg blijft bewegen door de dag heen. Wissel daarom gedurende dag het lopen, zitten, staan en ook het liggen zoveel mogelijk af. Op die manier hou je je rug soepel en bevorder je het herstel. Daarnaast ben je minder stijf na een nacht slapen, omdat de rug al soepeler is voor het slapengaan.

Tip 3: Zorg voor het juiste matras

Een te zacht matras biedt te weinig steun voor je rug en kan ischias juist in de hand werken. Hoe je moet slapen met ischias is namelijk door een stevige ondersteuning te hebben voor je rug. Een makkelijke manier waarop dit kan is door een goed, hard matras te kiezen. Té hard is ook niet goed, maar met een stevig matras voorkom je dat je rug en heupen doorzakken. 

Tip 4: Neem een warm bad of warme douche voor het slapengaan

Door voor het slapengaan een warm bad of een warme douche te nemen voorkom je bij ischias pijn bij het liggen. Je spieren en gewrichten zijn namelijk door de warmte wat soepeler en doen minder pijn. Daarnaast helpt het je te ontspannen en maakt je lichaam pijn bestrijdende endorfine vrij. Een alternatief is een warme kruik op je onderrug leggen.

Tip 5: Gebruik speciale dekens en kussens

Bij veel verschillende soorten gewrichtspijn en andere aandoeningen kan het helpen om een speciaal deken of kussen te gebruiken. Deze kunnen je ondersteunen tijdens het slapen, door je rug te ontlasten of je te helpen ontspannen. Een voorbeeld hiervan is een verzwaringsdeken. Dit is een verzwaard deken dat ervoor zorgt dat je beter en dieper slaapt, doordat je meer ontspant. Uiteraard wil je niet teveel druk op je rug hebben, dus kijk wel goed naar het gewicht van het verzwaringsdeken. Een ander voorbeeld is een verzwaringskussen, dat je zowel tijdens het slapen als tijdens het zitten kunt gebruiken. Zo helpt een verzwaringskussen zelfs bij het concentreren. Twee vliegen in één klap dus.

Met een beetje geluk weet je door de bovenstaande tips beter hoe slapen met ischias gaat lukken. Kun je ’s nachts nog steeds niet goed slapen, maar weet je niet precies waardoor? Dan kan het zijn dat er een andere reden is dat je ’s nachts wakker wordt. Wat het ook is, hopelijk kun je snel beter slapen. Slaap lekker alvast!

Recent

Hoe kies ik het gewicht van de verzwaringsdeken?

Voorkom de vier fases van overprikkeling

Voorbeelden van sensorische integratiestoornissen bij kleuters en jonge kinderen

Niet kunnen slapen door angst, wat kan helpen?

Hulpmiddelen bij sensorische integratie

Op zoek naar een product?

Bekijk ons assortiment verzwaringsdekens,
verzwaarde hulpmiddelen & meer!

Naar winkeloverzicht

Veilig & gemakkelijk betalen

Made with